loading...
علوم کوهبنان(برترین سایت علمی)
جواني كوهبناني بازدید : 197 دوشنبه 07 بهمن 1392 نظرات (0)

نمونه سوال علوم تجربی سوم راهنمایی بخش سوم

 

1- یکای اندازه گیری کار .............و یکای اندازه گیری انرژی ............... است .

2- توان به معنی ............. انجام کار است .

3- واحد اندازه گیری توان ............. است .

4- قرقره ی ثابت برای ................. به کار می رود .

5- به وسایلی که انجام کارها را آسانتر می کنند ........................ می گویند

6- واحد اصلی فشار در فیزیک ............. می باشد که نام دیگر آن ............ است .

7- نیرویی که به طور عمود بر واحد سطح وارد می شود ..................نام دارد .

8- در اثر مالش پارچه ی پشمی بر بادکنک ، پارچه ی پشمی دارای بار ........... و بادکنک نیز دارای بار .......... خواهد شد .

9- بارهای الکتریکی ............ همدیگر را جذب  و بارهای الکتریکی .............. یکدیگر را دفع می کنند .

10- در یک اتم خنثی تعداد ................. با ................ همیشه برابر است .

11- باردار شدن اتم ها فقط از طریق انتقال .............. (الکترون/پروتون/نوترون) انجام می شود .

12- به موادی که جریان برق را از خود عبور می دهند ................ و به موادی که جریان برق را از خود عبور نمی دهند ................. گفته می شود .

13- الکترولیت باتری اتومبیل محلول ................. است .

14- یکای اختلاف پتانسیل الکتریکی .............. و یکای شدت جریان الکتریکی ............... است .

15- ............... عامل ایجاد جریان الکتریکی در مدار است .

16- یکای مقاومت الکتریکی ................. است و دستگاهی که مقاومت الکتریکی را اندازه گیری می کند ............. نام دارد .

17- انرژی جنبشی الکترون ها درهنگام عبور از سیم رسانا به انرژی ......... تبدیل می شود

18- اگر آهن ربایی را به دور از وسایل آهنی ، آزادانه بیاویزیم قطب .............. به سمت شمال زمین وقطب .................به سمت جنوب زمین می ایستد .

19- درآهن ربا قطب های ناهمنام یکدیگر را .................. می کنند .

20- نسبت نیروی مقاوم به نیروی محرك در ماشین ................... نام دارد .

 

21- در یك اهرم اگر طول بازوی مقاوم بزگتراز طول بازوی محركباشد ، مزیت مكانیكی آن ......... است . ( بزرگتر از یك  كوچكترازیك )

22- چرخ و محوری كه مقدار نیرو را افزایش می دهد مزیت مكانیكی آن .............. ازیك می باشد . ( بزرگتر  كوچكتر )

23- هر چه طول یك سطح شیبدار  نسبت به ارتفاع آن بیشتر باشد مزیت مكانیكی آن ........ است. ( بیشتر  كمتر)

24- ماشینی كه مزیت مكانیكی آن كمتر از یك است به طریق .............. به ما كمك می كند .

25- قرقره ................. ( ثابت  متحرك ) مقدار نیرو را افزایش می دهد .

26- اگر تعدادی الكترون به یك اتم افزوده شود آن اتم دارای بار الكتریكی .......... می شود

27- به وسیله ی .................. می توان نوع بار الكتریكی یك جسم را تشخیص داد .

28- برای حفاظت ساختمان های بلند از خطر آذرخش از وسیله ای به نام ............... استفاده می كنند .

 

 

سوالات صحیح - غلط

 

1-وقتی وزنه برداری وزنه 200 كیلوگرمی را روی سر خود نگه می دارد ، بر روی وزنه كار انجام نمی شود .(      )     

 

2- سجاد با دانستن وزن خودش و مقدار مسافتی كه در یك ساعت راه می رود می تواند توان خودش را اندازه بگیرد . (      )                  

3- در اهرم نوع دوم نیروی محرك بین تكیه گاه و نیروی مقاوم قرار می گیرد. (      )

4- قرقره ثابت مانند اهرم نوعاول ، باعث تغییر جهت نیرو می شود .  (      )

5- در قرقره متحرك و چرخ و محور تكیه گاه در مركز قرار دارد.   (      )

6- هر چه تیغه چاقو تیزتر باشد فشار وارده بر تكه گوشت افزایش می یابد . (      )

7- هر چه سطحی كه نیرو بر آن وارد می شود بیشتر باشد فشار بیشتر می شود (      )

8- مایعات فشاررا به طور یكسان و در همه جهات منتقل می كنند . (      )

9- از عوامل مؤثر بر فشار مایعات ارتفاع آب و سطح قاعده ظرف می باشد (      )

10- اگر دمای گاز درون ظرف در بسته ای كمتر شود فشارش كمتر می شود   ر

11- وقتی میله شیشه ای را با كیسه نایلونی مالش دهیم ، میله دارای بار مثبت می شود . (      )

12- پروتون ذره ای است در هسته اتم كه بار الكتریكی ندارد . (      )

13- با تماس انگشت دست  به كلاهك برقنما می توان برقنما را خنثی كرد . (      )

14- اتمی را خنثی می گوییم كه آن اتم پروتون و الكترون نداشته باشد .(      )

15- به كمك مالش می توان اجسام غیر فلزی را باردار كرد . (      )

 16- عامل ایجاد جریان الكتریكی در مدار مقاومت الكتریكی است. (      )

 

جواني كوهبناني بازدید : 182 دوشنبه 07 بهمن 1392 نظرات (0)

الف)استخراج سوخت

 سوخت هسته اي:

     سوخت هسته اي،مادّ اي است از جنس اورانيوم آن كه مي تواند در راكتورهاي هسته اي قرار گيرد و با انجام فعل و انفعالات شكافت هسته اي،انرژي زيادي از خود آزاد كند و از اين انرژي آزاد شده براي توليد برق يا مصارف درماني و پزشكي،صنعتي،كشاورزي يا تحقيقاتي استفاده شود.(مهدي كرمي (26،12،1385)چرخه ي سوخت هسته اي چيست؟،ويژه نامه ي سال 86 جام جم،ص87)

     اورانيوم يكي از عناصر شيميايي جدول تناوبي است كه نماد آن U و عدد اتمي آن 92 مي باشد.اورانيوم كه يك عنصر سنگين،سمّي،فلزّي،راديواكتيو و برّاق به رنگ سفيد مايل به نقره اي مي باشد به گروه آكتنيدها تعلّق داشته و ايزوتوپ 235 آن براي سوخت راكتورهاي هسته اي و سلاح هاي هسته اي استفاده مي شود.اين عنصر داراي دماي ذوبC ْ45 بوده و به رغم تصوّر عام،فراواني آن در طبيعت حتّي از عناصري از قبيل جيوه،طلا و نقره نيز بيشتر است.استراليا داراي بزرگ ترين معادن اورانيوم است و كشورهاي قزّاقستان،كانادا،آفريقاي جنوبي،ناميبيا،برزيل و روسيه نيز از معادن بزرگي برخوردارند.

     عنصر اورانيوم در طبيعت داراي ايزوتوپ هاي مختلف(19 ايزوتوپ)از جمله دو ايزوتوپ مهم و پايدار 238 و 235 است.اورانيوم 235 مهم ترين مادّه ي مورد نياز راكتورهاي هسته اي است،امّا مشكل اين جاست كه اورانيوم استخراج شده از معدن تركيبي از ايزوتوپ هاي 235 و 238 بوده و در ميان سهم ايزوتوپ 235 حدود 7/0 درصد است و به همين علّت بايد به روش هاي مختلف درصد اورانيوم 235 را در مقايسه با اورانيوم 238 بالا برده و بسته به نوع راكتور هسته اي از 2 تا 5 درصد غني كرد. 

استخراج اورانيوم:

     براي كشف اورانيوم دو نوع حفّاري و تكنيك هاي موقعيّتي به كار مي رود.حفّاري ممكن است به صورت زيرزميني يا چاله هاي باز روي زمين انجام شود.

     در كل حفاّري هاي روزميني در جاهايي استفاده مي شود كه ذخيره ي معدني نزديك به سطح زمين و حفّاري هاي زيرزميني براي ذخيره هاي معدني عميق تر به كار مي رود.به طور نمونه براي حفّاري هاي روزميني بيشتر از 200 متر عمق،نياز به گودال بزرگي در سطح زمين است.

ب)توليد كيك زرد

     موادّ معدني حاوي اورانيوم با استفاده از روش هاي معدن كاوي "زيرزميني" يا "روزميني" استخراج شده و سپس طي فرايندهاي مكانيكي موسوم به "آسياب كردن" و "كوبيدن" از ديگر عناصر جدا مي شود. اورانيوم پس از استخراج تفكيك،كوبيده،خرد و به شكل پودر درآمده و سپس براي توليد مادّه اي موسوم به كيك زرد (yellow cake) مورد استفاده قرار مي گيرد.كيك زرد در واقع محصول فراروي سنگ معدن اورانيوم است و به تركيباتي گفته مي شود كه ناخالصي هاي معدني آن به ميزان زيادي گرفته شده و حاوي 7 تا 90 درصد اكسيد اورانيوم از نوع U3O8 است.

)

     در يك آسياب اورانيوم با عمل سنگ شويي از سنگ هاي معدنيِ خرد شده جدا مي شود كه يا با اسيد قوي يا باز قوي حل مي شود و به صورت محلول در مي آيد،سپس اورانيوم با ته نشين كردن از محلول جدا مي شود و بعد از خشك كردن و معمولاً حرارت دادن به صورت اشباع شده و غليظ در استوانه هاي 200 ليتري بسته بندي مي شود.

ج)توليد UF6                                                                                                                         

كيك زرد اوّليّه طيّ سوّمـــين مرحــله از توليد سوخت هـسته اي در كارخانه ي فنّاوري اورانيوم موسوم به"UCF" به فراورده هاي مخـتلف اورانيوم تبــديل مي شود.مــهم ترين فراورده ي تولــيدي در UCF گاز " "UF6است.اين گاز محصول استراتژيكي در توليد سوخت هسته اي است.زيرا در عمليات غني سازي به دليل استفاده از روش سانتريفيوژ بايد اورانيوم به حالت گازي شكل درآيد تا با استفده از شرايط و خواصّ گاز عمليات غني سازي صورت پذيرد.،البته محصولات اورانيومي ديگري در كارخانه UCF توليد مي شود كه مي توان UF4 و UO2 را نان برد كه UO2 توليد شده در UCF بدون نياز به غني سازي مي تواند به عنوان سوخت راكتورهاي آب سنگين مورد استفاده قرار گيرد.(كرمي(26،12،1385) چرخه ي سوخت هسته اي چيست؟ويژه نامه ي سال 86 جام جم،ص87)

 

د)غني سازي

     سنگ معدن اورانيوم موجود در طبيعت از دو ايزوتوپ 235 به مقدار 7/0درصد و اورانيوم 238 به مقدار 3/99 درصد تشكيل شده است.سنگ معدن را ابتدا در اسيد حل كرده و بعد از تخليص فلز،اورانيوم را به صورت تركيب با اتم فلوئور و به صورت ملكول هگزافلورايد اورانيوم(UF6) تبديل مي كنند كه به حالت گازي است.سرعت متوسّط ملكول هاي گازي با جرم ملكولي گـاز نسبت عكس دارد.اين پديده را"گراهان" در سال 1864 كشف كرد.از اين پديده كه به نام ديفوزيون گازي مشهور است براي غني سازي اورانيوم استفاده مي كنند.در عــمل هگزافلورايد اورانيومِ طبيعيِ گــازي شكل را ازســتون هايي كه جدار آن ها از اجسام متخلخل درست شده است عبور مي دهند.منافذ موجود در جسم متخلخل بايد قدري بيشتر از شعاع اتمي يعني در حدود 5/2 انگستروم(000000025/0 سانتي متر) باشد ضريب جداسازي متناسب با اختلاف جرم ملكول هاست.روش غني سازي اورانيوم تقريباً مطابق همين اصول است كه در اين جا گفته شد.با وجود اين مي توان به خوبي حدس زد كه پرخرج ترين مرحله ي توليد سوخت اتمي همين مرحله ي غني سازي ايزوتوپ هاست.زيرا از هر هزاران كيلو سنگ معدن اورانيوم 140 كيلوگرم اورانيوم طبيعي به دست مي آيدكه فقط 1 كيلوگرم كيلوگرم اورانيوم 235 خالص در آن وجود دارد.براي تهيه و تغليظ اورانيوم تا حدّ 5درصد حدّاقل 2000 برج از اجسام خلل و فرج دار با ابعاد نسبتاً بزرگ و پي در پي لازم است تا نسبت ايزوتوپ ها از برجي به برج ديگر به مقدار 01/0 درصد تغيير پيدا كند.در نهايت موقعي كه نسبت اورانيوم 235 به اورانيوم 238 به 5 درصد رسيد براي تخليص كامل بايد از سانتريفوژهاي بسيار قوي لستفاده كرد.براي ساختن نيروگاه اتمي،اورانيوم طبيعي و يا اورانيوم غني شده ميزان غني سازي 235U بين 1 تا 5 درصد كافي است،ولي براي تهيه ي بمب اتمي 5 تا 6 كيلوگرم 235U صد در صد خالص نياز است.

جواني كوهبناني بازدید : 177 یکشنبه 06 بهمن 1392 نظرات (0)

رای سالم ماندن لازم است مایعات کافی به بدن برسد و چه بهتر است که این مایع آب باشد. آب برخلاف چای شیرین، نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا که پرکالری است، عاری از کالری و مفید است. در این مطلب به بررسی قسمت های مختلف بدن می پردازیم و با خواص آب برای تامین سلامت تک تک اعضای بدن آشنا می شویم.

▪ مغز؛ نوشیدن آب کافی باعث تقویت حافظه و ثبات خلق وخو می شود. از طرفی راحت تر می توانید روی مشکلات تمرکز کنید. محققان بر این باورند که مصرف ناکافی آب جریان اکسیژن رسانی به مغز را کاهش می دهد یا به طور موقت نورون ها را کوچک می کند. تشنگی باعث حواس پرتی فرد نیز می شود.
▪ دهان؛ با مرطوب نگه داشتن لب و گلو از خشکی دهان پیشگیری می شود. خشکی باعث ایجاد بوی بد دهان و حتی خرابی دندان می شود.
▪ قلب؛ کمبود آب حجم خون را پایین می آورد، در نتیجه قلب باید سخت تر کار کند تا بتواند مقدار پایین خون را پمپاژ کند و اکسیژن کافی را به سلول ها برساند. نرسیدن اکسیژن به سلول ها فعالیت های روزانه مانند بالارفتن از پله ها و ورزش کردن را سخت تر می کند.
▪ جریان خون؛ با انبساط رگ های خونی نزدیک به سطح پوست، جریان خون تسریع و حرارت ایجاد می شود.
▪ دست و پا؛ آب کافی در بدن یعنی این که آب در داخل و خارج از سلول های عضلات ماده مغذی کافی بدن را تامین می کند تا عملکرد بهتری داشته باشد. آب برای نرم کردن مفصل ها نیز ضروری است.
▪ پوست؛ کمبود آب انعطاف پذیری پوست را کاهش می دهد. انعطاف پذیری پوست از خشکی آن که بر اثر مصرف صابون، آب داغ و قرار گرفتن در معرض هوای خشک است، پیشگیری می کند.
▪ کلیه؛ برای تصفیه ضایعات خون و دفع آن ها از طریق ادرار، کلیه ها نیاز به آب کافی دارد. مصرف آب از بروز عفونت های دستگاه ادراری و سنگ کلیه پیشگیری می کند. کمبود شدید آب کلیه را از کار می اندازد و باعث تراکم سموم در بدن می شود.

● باید روزی چند لیوان آب مصرف کرد؟
متخصصان، مصرف روزی ۱۳ لیوان آب را برای آقایان و ۹ لیوان را برای زنان توصیه می کنند. اما اندازه و میزان فعالیت بدن نیز در نیاز بدن به مایعات تاثیرگذار است. هر چه حجم بدن بیشتر و فعالیت بیشتر باشد، آب بیشتری باید مصرف شود. خوب است بدانید هرچه رنگ ادرار روشن تر باشد، یعنی بدن آب کافی دارد و هرچه تیره باشد یعنی با کمبود آب مواجه است.

جواني كوهبناني بازدید : 281 شنبه 05 بهمن 1392 نظرات (0)

فصل 6(سفر آب روی زمین) 

1-بخار آب موجود در اتمسفر به صورت........................به سطح زمین می رسد 
2- چند درصد سطح زمین را آب تشکیل می دهد؟ 
3- آب کره چیست؟

4-آب کره شامل چه آبهایی می باشد؟ 

5-با توجه به نمودار صفحه 97 درصد آبهای زمین.................و بقیه..............هستند 
6-از بین آبهای شیرین بیشترین آن در..........................و بعد از آن در......................و کمتر از همه در..................قرار دارد 
7- ابرها چگونه تشکیل می شود؟ 

8- بارش چگونه به وجود می آید؟ 

9- بارش به چه صورت هایی وجود دارد؟ 

10- انواع ابرها را نام ببرید(تحقیق)؟

11- تگرگ چگونه به وجود می آید؟ 
12- برف چگونه به وجود می آید؟ 

13- هواشناسی چیست؟ 
14- ابرها چگونه بارور می شوند؟ 
15- منظور از بارش مصنوعی چیست؟ 

16- پس از بارش آب ها به چه صورت در می آیند؟ 

17- منظور از آب جاری چیست؟ 

18- حوضه آبریز چیست؟ 

19- مقدار آب رودخانه در یک حوضه آبریز به چه عواملی بستگی دارد؟ 

20- هدف از احداث سد چیست؟ 

21- تبدیلات انرژی آب پشت سد تا ایجاد برق را بنویسید؟ 

22- مخروط افکنه چگونه تشکیل می شود؟ 

23- اهمیت مخروط افکنه را بنویسید؟ 

24- آبشار یا تنداب چیست؟ 

25- علت تشکیل آبشار چیست؟ 

26- سرعت آب رودخانه ها به چه عواملی بستگی دارد؟ 

27- در چه صورت مسیر رود مستقیم است؟ 
28- در چه صورت مسیر رود پر پیچ و خم است؟ 

29- آبدهی رود را تعریف کنید 

30- فرمول آبدهی رود را بنویسید 

31- اگر سرعت رود 3 متر بر ثانیه و سطح مقطع آن 20 متر مربع باشد آبدهی رود چقدر است؟ 

32- اگر آبدهی رود 6 متر مکعب بر ثانیه و سطح مقطع آن 2 متر بر ثانیه باشد سرعت رود چقدر است 

33- مهمترین منابع آلوده کننده رودخانه ها را بنویسید 

34- آلودگی رودخانه ها چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟ 

35- دریاچه ر اتعریف کنید 

36- دریاچه ها از چه نظر اهمیت دارند؟ 

37- بزرگترین دریاچه جهان.........................نام دارد 
38- انواع دریاچه ها را نام ببرید 

39 – علت تشکیل دریاچه خزر چیست؟ 

40- علت تشکیل دریاچه ارومیه چیست؟ 
41- دریاچه خزر در چه استان هایی قرار دارد؟ 
42- دریاچه....................در اردبیل قرار دارد که علت تشکیل آن.................................است. 
43- غار علیصدر در استان................قرار دارد که علت تشکیل آن............................................است 

44- علت های ایجاد دریاچه مصنوعی چیست؟ برای هر کدام مثالی بزنید 

45- سیاره زمین از فضا به چه رنگی دیده می شود علت آن چیست؟ 

46- شکل سواحل دریا به چه صورت هایی دیده می شود؟ 

47- در چه صورت ساحل هموار و ماسه ای است؟ 

48- در چه صورت سواحل صخره ای و پرتگاهی است؟ 

49- حرکت آب دریا به چه صورت هایی است؟ 

50- موج آب چیست؟ 

51- موج دریا چه تاثیری بر ساحل دارد؟ 

52- سونامی یا آبتاز چیست؟ 

53- جریان دریایی چیست؟ 

54- دو علت جریان دریایی را نام ببرید؟ برای هر کدام مثالی بزنید 

55- جزر چیست؟ 

56- مد چیست؟ 

57- علت جزر و مد چیست؟ 

58- کاربرد جزر و مد را بنویسید؟ 

59- یخچال طبیعی چیست؟ 

60- انواع یخچال های طبیعی را نام ببرید. 

61- ضخامت کدام یخچال بیشتر است؟

جواني كوهبناني بازدید : 156 شنبه 05 بهمن 1392 نظرات (0)
میزان انحراف رنگها
                                     

 هر گاه دسته کوچکی از نور خورشید به طور مایل از ماده شفاف مثلث شکلی به نام منشور عبور کند ،به نور های رنگی تجزیه می شود که می توان آنها را روی دیوار یا پرده سفیدی دید.

این دسته نور های رنگی را طیف می نامند.

در طیف هفت رنگ بنفش ،نیلی ،آبی ،سبز ،زرد ،نارنجی و قرمز وجود دارد. 

 هر گاه منشور دیگری (یا یک عدسی محدب) را درست در مسیر پرتو های رنگی خارج شد ه از منشور اول قرار دهید پرتو های رنگی با هم ترکیب می شوند و دوباره نور سفید را تشکیل می دهند.

 در حقیقت نور سفید ترکیبی از هفت نور  رنگی طیف است.

 اینها را رنگهای اساسی می گویند ، زیرا به رنگهای دیگری تجزیه نمی شوند

منشور نور سفید را به صورت طیف تجزیه می کند، نور بنفش از همه بیشتر شکسته می شود و نور قرمز از همه کمتر شکسته می شود.

                                                                           

 

تعداد صفحات : 28

درباره ما
Profile Pic
این سایت جهت استفاده دانش آموزان عزیز مقطع راهنمایی(متوسطه ی اول) و همچنین دبیران ارجمند ایجاد گردیده است. مطالب این سایت بیشتر با توجه به نیاز دانش آموزان دوره راهنمایی تنظیم شده است و سعی شده تا جای ممکن از منایع اینترنتی استفاده نگردد و لذا اکثر پست های آموزشی این سایت بازنویسی مطالب علمی به زبان ساده تر توسط نویسنده گرد آوری شده است خواهشمنم در صورت استفاده از مطالب سایت ، منبع را ذکر فرمایید. در صورت حذف شدن عکسهای آموزشی در محتوای سایت لطفا در قسمت نظرات گزارش دهید تا در اسرع وقت عکس مورد نظر مجدا آپلود گردد و در وبلاگ قرار گیرد. امیدوارم مطالب این سایت یرای بینندگان مفید واقع گردد. با تشکر مدیریت وبلاگ!
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    وب سایت من در جه حدی است؟
    به کدام بیشتر نیاز دارید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 165
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 48
  • آی پی امروز : 41
  • آی پی دیروز : 28
  • بازدید امروز : 72
  • باردید دیروز : 42
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 161
  • بازدید ماه : 114
  • بازدید سال : 9,136
  • بازدید کلی : 103,968
  • کدهای اختصاصی

    دریافت کد دیکشنری آنلاین

    دریافت کد حدیث تصادفی

    دریافت کد وضعيت آب و هوا

    دریافت کد تاریخ شمسی

    فال حافظ
    Google

    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت

    جست و جوی گوگل

    جست و جوی گوگل


    parsskin go Up

    قالب بلاگفا